برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

آشنایی با فلوتر و کاربرد های آن

نوشته شده در تاریخ5 سال پیش

فلوتر یک رله الکترونیکی بوده که آن، برای کنترل سطح مایعاتی که رسانای برق هستند مانند: آب، فاضلاب، محول‌های قلیایی و یا اسدی و یا هر مایعی که ترکیبی از آب درون آن وجود داشته باشد بکار می‌رود.

 

اساس کار فلوتر الکترونیکی

اساس کار این دستگاه بر اندازه‌گیری مقاومت الکتریکی می‌باشد که در صورت وجود یا عدم وجود مایع هادی بین الکترود‌های متصل به دستگاه، مقاومت مسیر تغییر کرده و دستگاه عمل می‌کند.


کاربرد فلوتر:

  • کنترل پمپ‌ها
  • پر کردن اتوماتیک مخازن
  • تشخیص قابلیت هدایت مایعات
  • حفاظت پمپ‌های آب در برابر کارکردن بدون آب
  • جلوگیری از پر شدن بیش‌ازحد و سرریز شدن مخازن


    عمده کاربردهای فلوتر الکترونیکی :

    1. کنترل سطح آب در مخازن

      بدین منظور حداقل دو الکترود موردنیاز است که یکی برای سنجش پایین‌ترین سطح (الکترود متصل به ترمینال L)، و دیگری برای سنجش بالاترین سطح مطلوب (الکترود متصل به ترمینال H) مورداستفاده قرار می‌گیرد. درصورتی‌که بدنه مخزن هادی باشد، کافی ست که ترمینال مشترک C. به بدنه مخزن متصل شود، در غیر این صورت (در مخازن پلاستیکی و غیر هادی) الکترود سوم نیز موردنیاز است که در کف مخزن قرار می‌گیرد (این الکترود به ترمینال C. وصل می‌شود)؛ بنابراین درصورتی‌که مخزن خالی باشد، دستگاه به پمپ، فرمان روشن شدن می‌دهد تا آب وارد مخزن شود. با رسیدن سطح آب به الکترود H، دستگاه فرمان قطع می‌دهد و پمپ خاموش می‌شود. پس از مصرف آب، با رسیدن سطح آب به زیر الکترود L، مجدداً پمپ روشن می‌گردد. در این حالت ترمینال‌های ۱۵ و ۱۸ کنتاکت رله مشابه شستی استوپ با بوبین کنتاکتور سری می‌شود.

    2. حفاظت پمپ در برابر کارکردن بدون آب

بدین منظور اغلب نیاز به دو الکترود می‌باشد. مشابه حالت قبل، الکترود متصل به ترمینال H. در بالاترین سطح آب موردقبول و الکترود متصل ترمینال L.در پایین‌ترین سطح آب مجاز قرار می‌گیرند و ترمینال C. نیز به لوله آب چاه و یا توسط الکترود سوم به پایین‌تر از سطح L. قرار می‌گیرد. در این حالت ترمینال‌های ۱۵ و ۱۶ کنتاکت رله، مشابه شستی استوپ با بوبین کنتاکتور قدرت سری می‌شوند. به‌این‌ترتیب وقتی آب به الکترود H. رسیده باشد ترمینال‌های A۱ و A۲ به فاز و نول وصل می‌شوند که با وصل شدن تغذیه دستگاه، کار سنجش و کنترل آغاز می‌شود. وقتی دستگاه خاموش باشد یا رله قطع باشد، ترمینال‌های ۱۵ به  ۱۶ متصل می‌باشد و به هنگام روشن بودن دستگاه و وصل کردن رله، ترمینال ۱۵ به ۱۸ متصل و سیگنال OUT و روشن می‌شود. بهتر است طول سیم متصل به الکترودها، به اندازه‌ای باشد که در مخازن، الکترود L در حدود ۴۰ سانتیمتر کف و الکترود H در حدود ۴۰ سانتیمتری زیر سقف مخزن واقع شوند و در چاه آب الکترود  L در حدود یک متری بالای پمپ و الکترود H در حدود ۴ متر بالای پمپ واقع شوند.

 
تنظیم حساسیت فلوتر الکترونیکی

حساسیت دستگاه توسط پیچ ولوم SENSITIVITY قابل تنظیم است. برای آب‌های معمولی و محلول‌ها، بهتر است حساسیت روی حداقل باشد، ولی برای مایعات با هدایت الکتریکی کم مثل آب مقطر می‌توان حساسیت را زیاد نمود. در مواردی که فاصله چاه یا مخزن تا محل دستگاه زیاد باشد و طول سیم‌های ارتباطی الکترود‌ها به دستگاه زیادتر از حد معمول گردد، باید حساسیت بیشتر شود. به‌طور ساده برای تنظیم حساسیت، هر سه الکترود H، C، L در مایع موردنظر قرارگرفته و سپس دسته تنظیم حساسیت در جهت راست‌گرد چرخانده شود تا رله وصل کرده و سیگنال خروجی روشن گردد.

 

ضمن تشکر از شما دوستان عزیز

 امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع‌شده باشد. با ارسال نظرات مفید خود مارا در بهبود هرچه بیشتر مقالات و سایت یاری نمایید. به امید آنکه بتوانیم با کمک یکدیگر گامی هرچند کوچک در بهبود فضای کسب‌وکار کشورمان برداریم.

 

محصولات مرتبط
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم