برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

آشنایی با مولتی متر و موارد استفاده از آن

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش

مولتی متر، یک دستگاه اندازه گیری در صنعت برق است که مقاومت، ولتاژ و جریان را در مدارهای الکترونیکی اندازه‌گیری می‌کند. برخی از انواع آن نیز قابلیت تست دیودها و اتصال کوتاه در مدار را دارا میباشد. مولتی مترها کوچک، سبک‌وزن هستند و با باتری کار می‌کنند و می‌توانند انواع مختلفی از قطعات الکترونیکی را در بسیاری از شرایط آزمایش کنند، و این ابزار برای هرکسی که نیازمند آزمایش و تعمیر مدارالکترونیکی است ، بسیار ضروری و حائز اهمیت است. در ادامه مقاله برای آشنایی با نحوه کار و ترفندهای این ابزار کاربردی با ما همراه باشید .

شناخت نشانه‌های اختصاری در مولتی متر

بدیهی است برای استفاده از هر ابزاری ابتدا باید با نحوه کارکرد و دکمه‌های مندرج روی آن آشنایی داشته باشیم ؛ انواع مولتی متر نیز مانند دیگر ابزارآلات درزمینهٔ برق یا حتی درزمینهٔ های دیگر دارای نشانه‌های مخصوص خود میباشد ؛ در جدول ارائه‌شده می‌توانید علائم اختصاری به‌کاررفته در مولتی متر را مشاهده کنید.

 

انواع مولتی متر

مولتی مترها در سه نوع دیجیتال ،آنالوگ یا عقربه‌ای و حرفه‌ای در بازار عرضه می‌شود که شما می‌توانید به فراخور استفاده خود آن‌ها را تهیه و استفاده کنید که تفاوت این سه همان‌طور که در تصویر زیر مشهود است در نحوه نمایش واحدهای اندازه‌گیری و همچنین در دقت آن‌ها است که در نمونه دیجیتالی به علت حذف شدن خطای مکانیکی و خطای چشم عدد دقیق‌تری به ما ارائه می‌شود ؛ اما در مدل حرفه‌ای این نوع مولتی مترها سِلکتور ندارد و قابلیت تشخیص واحد اندازه‌گیری به‌صورت خودکار را دارد.همین‌طور نیاز زیادی به دانش استفاده از آن وجود ندارد.ظاهر این مولتی مترها بسیار ساده به نظر می‌رسد و به همین دلیل استفاده از آن راحت‌تر است.تنها چند دکمه روی این دستگاه وجود دارد که می‌توان با انتخاب هرکدام به‌راحتی مقادیر مدنظر را با آن تشخیص داد.این دستگاه قابلیت تشخیص خودکار مقادیر مختلف را دارد و مشخصه آن را کنار رقمی که در صفحه نمایان می‌شود نشان می‌دهد.به‌این‌ترتیب دیگر نیاز نیست بدانیم که در حال اندازه‌گیری چه مشخصه‌ای هستیم.

 

 

   ترمینال های مولتی متر

  • پورت COMیا « – »: محلی است که به‌صورت قراردادی پروب مشکی باید به آن متصل شود.
  • پورت μAmA:برای اندازه‌گیری جریان مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • پورتA:  برای اندازه‌گیری جریان‌های بزرگ، معمولاً بزرگ‌تر از 200mA مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • پورت VΩ: برای اندازه‌گیری ولتاژ و مقاومت و تست اتصالات است.

        توجه کنید که این پورت‌ها می‌توانند در مولتی‌مترهای مختلف، متفاوت باشند.

 

 

نحوه استفاده از مولتی متر برای اندازه‌گیری جریان (آمپر)

جهت اندازه‌گیری آمپر، مولتی متر را به‌صورت سری در‌‎ مدار قرار می‌دهیم.

نحوه استفاده از مولتی متر برای اندازه‌گیری ولتاژ

جهت اندازه‌گیری ولتاژ، مولتی متر را به‌صورت موازی در‌‎ مدار قرار می‌دهیم.

 

نحوه استفاده از مولتی متر برای اندازه‌گیری مقاومت (اُهم)

جهت اندازه‌گیری مقاومت ،مولتی متر را در دوسر مقاومت‎قرار می‌دهیم.

 

 

تست اتصال کوتاه یاContinuity Test ، بیزر یا بازر چیست؟

تست اتصال کوتاه برای طراحان مدارات الکتریکی و تکنسین‌های برق، بسیار حائز اهمیت است. اتصال کوتاه یا Short Circuit مسیری ست که جریان بتواند از آن عبور کند. به‌طور مثال در شکل فوق کلید زمانی که بسته باشد (ON) جریان از آن عبور خواهد کرد و اصطلاحاً دو سر کلید اتصال کوتاه شده است و زمانی که کلید باز شود(OFF) مسیر باز و اتصال بازشده است. لذا تست این مطلب برای برقراری ارتباط بین اجزای یک مدار اهمیت پیدا می‌کند. روش تست اتصال کوتاه یا کانتینیوتی توسط مولتیمتر انجام می‌پذیرد. مولتیمتر  با تزریق جریان کم به مدار میزان مقاومت دو سر پروب های مثبت و منفی مولتیمتر را اندازه‌گیری می‌کند. درصورتی‌که مقاومت مقدار کمی باشد صدایی بوق تولید می‌کند. اصطلاحاً به این بوق، بازر( Buzzer ) میگویند که سهواً بیزر نیز خوانده می‌شود. و به این تست، تست بازر یا تست بیزر میگویند. عموماً محدوده مقاومتی که صدای بازر شنیده می‌شود بین 0 تا 50 اهم است. دلیل استفاده از بازر در مولتیمترها برای این است که تکنسین زمان تست نیازی به نگاه کردن مولتی متر نداشته باشد و تنها با گوش کردن متوجه اتصال باز یا کوتاه بودن مدارش شود.

 

 

 

ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم