سرگذشت و معرفی برند زیمنس
زیمنس،آیینهی تمام نمای صنعت و مهندسی در اروپا
امروزه کمتر کسی پیدا میشود که حداقل یکبار نام غول صنعت و تولید اروپا یعنی شرکت زیمنس آلمان را نشنیده باشد؛ و یا نماد siemens را در نقش حامی در ورزش و هنر و یا حتی شرکتهای هوایی ندیده باشد؛امروزه زیمنس با مهندسی دقیق و تولید انبوه و گستردگی در بیش از 200 کشور جهان بهعنوان پرچمدار در صنعت دنیا نامی آشناست و در حال حاضر مقر اصلی آن در شهر «مونیخ» است . زیمنس در حال حاضر در حوزههای صنعت، انرژی، سلامت و زیرساخت و صنایع شهریفعالیت میکند. این شرکت آلمانی در حوزهی سلامت و ساخت و فروش تجهیزات پزشکی یکی از فرمانروایان بازار است. 12 درصد از درآمد زیمنس از این بخش تأمین میشود و دومین واحد پرسود آنها پس از خودکارسازی صنعتی است.
ظهور زیمنس :
شرکت زیمنس در سال 1847 و توسط «ورنر فون زیمنس»و پس از طراحی یک پوینتر تلگراف توسط او و همکارش «جورج هالسکه» تأسیس شد و در ابتدا بانام تجاری siemens&halsk و با ده نفر نیرو در تاریخ 12 اکتبر سال 1847 رسماً کار خود را آغاز کرد.از اولین و مهمترین پروژههای شرکت زیمنس و هالسکه در ابتدای تأسیس میتوان به توسعه خط تلگراف از برلین تا فرانکفورت اشاره نمود؛ و یک سال بعد قراردادی مشابه را با دولت روسیه منعقد کردند که تبعات سودمندی ازجمله سودآوری بالا به همراه داشت و جایگاه زیمنس در روسیه رشد بالایی را به خود دید بهنحویکه در سال 1856شرکت زیمنس 330 نیرو داشت که دوسوم آنها در روسیه بودند؛ و در همان سال هم زیمنس دفتر سوم خود را در«لندن» تأسیس نمود.
نیروهای زیمنس درحال حضور و غیاب
تأثیری بزرگ در تاریخ صنعت برق:
ورنر فون زیمنس در سال 1866مهمترین تأثیر خود را در تاریخ مهندسی برق ثبت کرد. او با پیروی از تحقیقات و تجربههای مایکل فارادی، اصول ساخت دینام را فراگرفت و اولین ماشین دینام را بهعنوان اولین نسل از ژنراتورهای بزرگ امروزی تولید کرد. زیمنس برخلاف دیگر محققانی که در سرتاسر جهان، درگیر طراحی این دستگاه بودند، بهسرعت به ارزش اقتصادی آن پی برد و در اولین اقدام، در سال 1867پتنت آن و حق تجاریسازی ماشین دینام را به نام خود ثبت کرد؛ و ده سال بعد امکان تولید و توسعه انبوه آن را نیز به وجود آورد.رونمایی از این محصول، شروع عصری جدید را در صنعت برق نوید میداد. درواقع توانایی تولید و توزیع انرژی الکتریکی در مقیاسهای بزرگ، شتابی زیاد به صنعت برق جهان داد. پسازاین اتفاق، مهندسی ولتاژ بالا حضور جدیتری در صنایع پیدا کرد.
اولین حضور زیمنس در ایران :
در مورد اولین سالهای فعالیت زیمنس در ایران، ارنست هولتزر نقشی اساسی داشته است. او در سال 1864 و برای آموزش مهندسان تلگراف ایرانی به کشور سفر کرد و فعالیت آموزشی خود را در دارالفنون پی گرفت. او مدیریت پیادهسازی خطوط تلگراف از کاشان تا اصفهان و از اصفهان تا آباده را نیز بر عهده داشت. با کمک او، ایران صاحب اولین خطوط تلگراف داخلی شد.
اولین تغییرات مدیریتی:
ورنر فون زیمنس در سال 1890 در سن 74 سالگی از مدیریت اجرایی شرکت استعفا داد. برادر کوچکتر او یعنی کارل و پسرانش، آرنولد و ویلهلم مسئول مدیریت این شرکت در حال رشد شدند. ورنر فون زیمنس دو سال بعد در 6 دسامبر سال 1892 و چند روز پیش از تولد 76 سالگی از دنیا رفت. در زمان مرگ مؤسس زیمنس، شرکت او 20 میلیون مارک درآمد و 6500 کارمند داشت که 4775 نفر از آنها در آلمان فعالیت میکردند. در آن سالها دیگر مفهوم مهندسی برق و زیمنس باهم ترکیبشده بودند.
زیمنس و جنگ جهانی اول:
با شروع جنگ جهانی اول، زیمنس نیز مانند بسیاری از شرکتهای صنعتی مجبور به تولید سلاح شد. باوجود دشواری تغییر کاربری و کمبود مواد اولیه، شرکت مهندسی برق آن زمان، به مرکز تولید جنگافزار تبدیل شد. درنتیجهی این تغییر و به خاطر مشکلات حملونقل و صادرات، درآمد زیمنس در بخشهای ساختوساز و بازارهای خارجی نیز کاهش پیدا کرد؛نورافکن، تجهیزات برقی ناوهای جنگی و تجهیزات تلگراف و تلفن ازجمله تجهیزات برقی نظامی تولیدشده در شرکت زیمنس بودند.
پیشگام درزمینهٔ خطوط تلفن از راه دور در اروپا:
خطوط تلفن از سال 1881 فعالیت خود را در برلین شروع کردند. تماس با مقاصد راه دور نیز تا سال 1900 ممکن شده بود اما هنوز دامنهی تحت پوشش این تماسها به حدود 35 کیلومتر محدود بود. زیمنس با شروع قرن بیستم و با تلاشهای مرکز تحقیقاتی خود و فیزیکدان مشهور مایکل پوپین، برای ورود به صنعت مخابرات و تماسهای از راه دور آماده شد. اولین پروژهی جدی زیمنس و هالسکه در این زمینه شروع شد و آنها خط تلفنی را از استان شرفی براندنبرگ به مرکز صنعتی راینلایند پیاده کردند. در دههی 1920، توسعهی اکثر خطوط تلفن آلمان و اتصال آن به خطوط بینالمللی توسط زیمنس انجام شد و در سال 1937، حدود 1.1 میلیارد تماس تلفنی در شبکهی مخابرات اروپا برقرار شد.
جنگ جهانی دوم و اقتصاد نازی:
صنعت الکتریسیتهی آلمان، مانند صنایع دیگر از سال 1933 و با به قدرت رسیدن حزب نازی، پیشرفت زیادی را تجربه کرد. دلیل اصلی این رشد اقتصادی، افزایش سفارشهای دولتی برای تأمین جنگافزار بود. در این میان زیمنس نیز بهعنوان پیشگام صنعت برق، با افزایش درآمد شدید مواجه شد که در سالهای جنگ جهانی دوم به اوج خود رسید.
ورود به دنیای الکترونیک و تحولی عظیم:
در دهه 1950 و پس از جنگ جهانی با توجه به سیاستهای همیشگی مدیران زیمنس،زیمنس در مسیر ورود به زمینههای تولید قرار گرفت . در آن سالها هنوز محدودیتهای متفقین برای آلمانیها وجود داشت و آنها تنها در چند زمینهی خاص مجوز تحقیقات داشتند. با تمام این محدودیتها، محققان زیمنس در سال 1953 فرآیند مخصوص استفاده از سیلیکون برای کاربردهای نیمههادی را به نام خود ثبت کردند. این کشف بزرگ، انقلابی را در صنعت مهندسی برق ایجاد کرده و ورود به دنیای الکترونیک را آسان کرد.
سالهای پایانی قرن بیستم و چالشهای اساسی:
در سالهای پایانی دههی 1980، نیاز به یک تغییر اساسی در مدیریت و ساختار زیمنس حس میشد. زمینههای عملکردی گستردگی بالایی داشتند و برنامهریزی مجدد برای منظم کردن آنها الزامی بود. در آن سالها، کارلهاینتز کاسکه مدیریت شرکت را بر عهده داشت و تغییرات متعددی را در زیرمجموعهها و نحوهی مدیریت آنها اعمال کرد. هدف اصلی تغییرات، فعالیت مستقل واحدهای کوچکتر و چابکی آنها با استفادهی حداکثری از فرآیندهای خودکارسازی بود.
وضعیت کنونی زیمنس :
همانطور که در آغاز متن نیز اشاره کردیم شرکت زیمنس در حال حاضر در 4 زمینه اصلی سلامت، انرژی، صنعت و زیرساخت فعالیت دارد. این کمپانی در سرتاسر جهان دارای شعبهها و مراکز نمایندگی و فروش بسیاری میباشد که بیش از 370 هزار نیروی کار در آنها مشغول به کار هستند و درآمد آنها بر طبق آخرین آمار بهدستآمده در سال 2017 حدود 83 میلیارد یورو بوده است. جالب است بدانید که شعار سازمانی شرکت زیمنس هماکنونIngenuity for lifeمیباشد که به معنی نبوغ زندگی است.
سخن آخر:
بنا به آنچه گفته شد میبینیم که خانوادهی زیمنس حق بزرگی بر گردن مردم جهان و بهویژه مردم آلمان دارند. ورنر زیمنس جوان کشاورز زادهای که بسیار به رشتهی برق علاقهمند بوده است و با تلاش و پشتکار فراوان توانسته است شرکتی را که امروزه نیز به همان نام خانوادگی خودش شناخته میشود، تأسیس کند. در طی چندین سال برادران، پسران و نوادگان ورنر، مدیریت شرکت زیمنس را بر عهده گرفتند و از آن در برابر اتفاقات جنگ جهانی اول و دوم و رقبای ابرقدرت بزرگ بازار جهانی محافظت نمودند. فروش محصولات کمپانی زیمنس در سال 2006 مرز 100 میلیارد دلار را رد کرد و فعالیت آن در قریب به 200 کشور جهان گسترشیافته است.