برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

برسی شباهت ها و تفاوت های رله با کنتاکتور

نوشته شده در تاریخ5 سال پیش


رله و کنتاکتور عملکرد مشابهی دارند، اما تفاوت عمده‌ی بین رله و کنتاکتور این است که کنتاکتور می‌تواند مقدار زیادی جریان را تحمل کند، اما رله تنها می‌تواند مقدار کمی از جریان به‌اندازه 0.1 آمپر تا 20 آمپر را از خود عبور دهد.

  
 

کنتاکتور چیست؟

کنتاکتور یک کلید الکترومغناطیسی است که می‌تواند با منبع برق خارجی کار کند. به‌عبارت‌دیگر کنتاکتور وسیله‌ای است که در آن با استفاده از خاصیت الکترومغناطیس تعدادي کنتاکت به یکدیگر وصل یا از یکدیگر جدا می‌شوند. از این خاصیت جهت قطع و وصل و یا تغییر اتصال مدار استفاده می‌شود. هر کنتاکتور معمولاً داراي سه کنتاکت اصلی براي مدارمی‌باشد. ظرفیت حمل جریان نوک تیغه‌های کنتاکتور بسیار بالاست و می‌تواند مقدار زیادی از جریان خطا را قطع کند (حدود چند کیلو آمپر). به همین دلیل محفظه جرقه‌ای دارند که در حالت باز کردن، جرقه الکتریکی را اطفا می‌کند.
   

رله چیست؟

رله (Relay) قطعه الکترومکانیکی می‌باشد که مانند کنتاکتور با تحریک پایه‌های بوبین (سیم پیچ تحریک)چند تیغه‌ی باز را بسته و چند تیغه‌ی بسته را باز می‌کند.در کل رله نوعی کلید می‌باشد که می‌توان آن کلید را با استفاده از ولتاژ و عبور جریان از سیم پیچ کنترل کرد.اصول طراحی و عملکرد رله مشابه کنتاکتور است، ولی به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که مقدار کمی جریان را حمل می‌کنند. به این دلیل بسیار کوچک هستند.

 
شباهت‌های بین رله و کنتاکتور

کنتاکتور‌ها و رله‌ها عمل قطع و وصل مدار را انجام می‌دهند. هر دو سیم پیچ الکترومغناطیس دارند؛ ولتاژ سیم پیچ باید متناسب با منبع موجود انتخاب گردد. بعضی کنتاکتور‌ها تیغه‌های کمکی دارند که می‌تواند NO یا NC باشد. این تیغه‌های کمکی همراه با تیغه‌های اصلی فعال می‌شوند. تعویض حالت با قطع و یا وصل شدن ولتاژ بوبین اتفاق می‌افتد.

 
کاربرد‌های رله و کنتاکتور

کنتاکتور‌ها معمولاً برای کاربرد‌های ۳ فاز استفاده می‌شوند درحالی‌که رله‌ها بیشتر کاربرد‌ تک فاز دارند. کنتاکتور، ۲ قطب را بدون اینکه مدار مشترکی بین آن‌ها باشد به یکدیگر وصل می‌کند درحالی‌که رله یک تیغه ثابت دارد که به نول متصل است. علاوه بر این کنتاکتور‌ها تا 1000 ولت کارکرد دارند درحالی‌که رله‌ها تنها تا ۲۵۰ ولت مورداستفاده قرار می‌گیرند.

محصولات مرتبط
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم