برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

آموزش اصول سیم کشی در تابلو

نوشته شده در تاریخ5 سال پیش

وایرینگ یا سیم‌کشی قطعات الکتریکی داخل تابلو برق بسیار حائز اهمیت بوده و برای اجرای آن باید با دقت بسیار انجام گردد. زیرا یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید در رابطه با ایمنی تابلو برق به آن دقت نمود؛ سیم‌کشی تجهیزات الکتریکی می‌باشد و همچنین عملکرد صحیح و طول عمر تجهیزات تا حد زیادی به رعایت اصول سیم‌کشی و استاندارد‌های مربوطه بستگی دارد.

برخی نکات و اصول استاندارد‌ی که در سیم‌کشی تابلو برق باید مدنظر داشت:

۱- کلیه اتصالات، بخصوص سیم‌هایی که از باس بار (شینه) انشعاب گرفته‌شده، باید توسط سرسیم مخصوص و کابلشو پرس شده و توسط پیچ و مهره به هم متصل شوند.

 

۲- سیم‌های مورداستفاده برای ترانسفورماتور‌های ولتاژ یا PT، به دلیل حرارت زیاد باید حداقل ۱ رنج بالاتر گرفته شود. همچنین برای ترانس جریان یا CT، سیم ۲٫۵ در نظر گرفته شود.

۳- فضای داخل کانال سیم‌کشی (داکت)، حدود 30 درصد خالی باشد.



۴- سیم‌هایی که خارج از داکت عبور می‌کنند و باز هستند، باید طوری فرم دهی شوند که در هنگام گرم شدن و یا تکان خوردن، به بدنه و دیگر لوازم اتصالی رخ ندهد.

۵- تمامی مصارف داخل تابلو مانند چراغ سیگنال، فن، هیتر و … باید دارای فیوز مناسب باشند.

۶- تمامی قسمت‌های لخت و برق‌دار باید عایق شوند تا از تماس آن‌ها با بدنه جلوگیری شود به‌عنوان‌مثال در محل کابلشو‌ها باید از وارنیش حرارتی استفاده نموده و آن را کاملاً عایق نمود.

  
۷- از خم کردن سیم‌های افشان به‌صورت تیز و یا ۹۰ درجه خودداری شود. آن‌ها را باید به‌صورت گرد خم‌کنید و یا در فاصله‌های کوتاه آن‌ها را به شکل S درآورده شود.

۸- در تابلو برق، ولتاژ سیم‌ها باید بارنگ بندی از هم متمایز شوند. مثلاً،۲۲۰ ولت بارنگ قرمز یا مشکی و ۲۴ ولت بارنگ آبی یا سبز



۹- طول مسیر کابل یا سیم، رابطه مستقیم با جریان و ولتاژ دارد و باعث افت ولتاژ می‌شود که حتماً باید در محاسبه‌ی سطح مقطع کابل در نظر گرفته شود. به همین منظور پیشنهاد می‌شود حتماً مطلب جداول جریان مجاز سیم و کابل‌های مسی و آلومینیومی و فولادی در نظر گرفته شود
 
۱۰- سیم‌های لوازم حرارتی و پرمصرف مانند هیتر، حداقل باید ۱ رنج بالاتر در نظر گرفته شوند
 
۱۱- سیم‌های مورداستفاده برای مصارف فرعی تابلو برق مانند چراغ سیگنال، فن و روشنایی تابلو برق، باید حداقل سیم ۲٫۵ میلی‌متر مربع باشد.
 
این نوع مصارف معمولاً جریان کمتر از یک آمپر دارند، ولی به دلیل اینکه تغذیه فیوزآن‌ها مستقیماً از باس بار گرفته می‌شوند، بدون حفاظت می‌باشند. ضمناً در این قسمت از مدار، باید کمترین طول مسیر را داشته باشد. زیرا سیم دارای محافظ نیست و نیز، اتصال سیم فقط به‌وسیله پیچ و مهره امکان‌پذیر می‌باشد.

    

ضمن تشکر از شما دوستان عزیز

 امیدواریم که این مقاله برای شما مفید واقع‌شده باشد. با ارسال نظرات مفید خود مارا در بهبود هرچه بیشتر مقالات و سایت یاری نمایید. به امید آنکه بتوانیم با کمک یکدیگر گامی هرچند کوچک در بهبود فضای کسب‌وکار کشورمان برداریم.

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم