برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

آموزش گام به گام ساخت تابلو برق بطور خلاصه

نوشته شده در تاریخ5 سال پیش

برق یکی از صنایعی است که اگر نتوان گفت بیشترین بازار را در جهان به خود اختصاص داده است، ولی با اطمینان کامل می‌توان آن را یکی از صنایع مهم در جهان به شمار آورد.

در حال حاضر بیشترین بازار کار را در رشته‌های برق، سیستم‌های قدرت به خود اختصاص داده اند که در این رشته‌ها یکی از مهمترین مشاغلی که درکشور‌های بزرگ دنیا وجود دارد، صنعت تابلو سازی مدار‌های فرمان و قدرت می‌باشد که توانسته بازار خوبی را برای افراد ایجاد کند، زیرا تمامی کارخانجات و اداره‌ها و موسسات و حتی ساختمان‌های بزرگ و کوچک به این صنعت نیاز دارند.

امروزه در شهر‌های بزرگ و کوچک کارگاه‌ها و شرکت‌های زیادی مشغول به کار می‌باشند که توانسته اند افراد زیادی را از نظر شغلی تامین کنند و این صنعت روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود تا جایی که سیستم‌های کنترل مکانیکی در تابلو برق کم کم از رده خارج می‌شوند و سیستم‌های هوشمند (PLC) توانسته بازار کار را در دست بگیرند.

ساخت تابلو مراحل مختلفی دارد. در این مقاله به طور خلاصه مرحله به مرحله ساخت تابلو اشاره شده است.

 

بخش ساخت سلول (کابینت) تابلو

 

بطور کلی نوع دستگاه‌های استقرار یافته در این بخش تجهیزات سنگین فلز کاری است که شامل گیوتین برش، پانچ‌، دستگاه خم، دستگاه مته کاری، دستگاه جوش و سنگ فرز می باشد.

همه قطعات ابتدا وارد بخش برش شده و به اندازه‌های مطلوب مطابق نقشه برش داده می شوند. سپس با توجه به فرم و وضعیت مورد نیاز برای هر قطعه به بخش‌های پانچ و خم کاری و مته کاری برده می‌شود.

قطعات خارج شده از این بخش وارد بخش جوشکاری می‌شود در این بخش قطعات مختلف ورودی، با توجه به نیاز جوشکاری می‌شوند. برای از بین بردن اثر خال جوش‌ها و به منظور یکنواخت کردن سطح فلز در رنگ کاری بخش‌های جوشکاری شده خارجی را توسط سنگ فرز صاف می‌کنند. این مرحله پایان کار بخش فلزکاری و تأمین یا تغذیه ورودی بخش رنگ کاری می‌باشد.

  

 بخش رنگ آمیزی قطعات تابلو برق

 

قطعات ساخته شده در بخش فلزکاری پس از پرداخت کاری وارد بخش رنگ کاری می‌شود در این بخش از رنگ‌های ساده برای محیط باز و رنگ‌های چرمی برای محیط بسته استفاده می شود.

پودر رنگ را در داخل دستگاه رنگ پاش ریخته و با ولتاژ ۲۰ کیلو ولت باردار می‌شود و بدنه تابلو برق را به زمین متصل، و عمل پاشش رنگ انجام می شود. در مرحله بعد قطعات رنگ آمیزی شده از (چنگک) آویزان می شود تا رنگ، کمی خود را بگیرد و خشک شود. سپس قطعات نیمه خشک شده را به (کوره) منتقل کرده و در درجه حرارت 180 درجه سانتی گراد در مدت ۲۰ دقیقه قرار داده می شود.

 

مونتاژ سلول (کابینت) تابلو برق

 

در این بخش کلیه قطعات رنگ آمیزی شده با توجه به مکان‌هایی که برای آن‌ها مشخص شده به یک دیگر متصل می‌شوند. البته در مونتاژ بدنه تابلو برق به خاطر تلرانسی که در ساختمان قطعات وجود دارد و همچنین عدم اطمینان پانچ زنی در مرحله فلزکاری بعضی از سوراخ کاری‌ها در این بخش روی قطعات صورت می‌گیرد .

  

 مونتاژ قطعات الکتریکی تابلو برق

 

بدنه و اسکلت مونتاژ شده در بخش مونتاژ وارد این بخش می‌شود و در این بخش کلیه ادوات الکتریکی شامل فیوز، کلید، کنتاکتور، رله، کلید حرارتی، لامپ، شینه‌ها و ... روی صفحه نصب داخلی تابلو برق نصب می‌شود و این صفحه داخلی، روی پایه‌های داخلی تابلو برق نصب می‌شود. البته در مورد (شینه‌های الکتریکی) داخل تابلو برق باید توضیح داد که این شینه‌ها از (نوار‌های مسی) که به صورت کلاف هستند در بخش برش با توجه به اندازه‌های مورد نیاز بریده و خم و سوراخ می‌شود و روی آن وارنیش حرارتی قرار می‌گیرد سپس مدار توسط تکنسین برق تست می‌شود و تابلو برق تکمیل می شود.

نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید
لطفا برای ارسال نظر وارد شوید.

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم