برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.
آخرین نظرات
جستجو در وبلاگ

انواع موتورهای تک فاز

نوشته شده در تاریخ4 ماه پیش توسط 338
دوست داشتن1

موتورهای تک فاز برای استفاده در مصارف خانگی به وجود آمدند. این موتورها بسیار کاربردی بوده و برای راه‌اندازی تنها به یک‌فاز و یک نول نیاز دارند. بزرگ‌ترین عیب این موتورها این است که خود راه‌انداز نیستند. یعنی در لحظه استارت گشتاور راه‌اندازی ندارند. بنابراین برای راه‌اندازی آن‌ها به یک راه‌انداز کمکی نیاز است. این راه‌انداز کمکی می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد که در زیر به نوع فاز شکسته،خازن موقت و خازن دائم اشاره‌شده است و در ادامه توضیحات هر یک به همراه شکل آورده شده است.

موتورهای تک فاز القایی

موتورهای تک فاز برای استفاده در مصارف خانگی به وجود آمدند. این موتورها بسیار کاربردی بوده و برای راه‌اندازی تنها به یک‌فاز و یک نول نیاز دارند. بزرگ‌ترین عیب این موتورها این است که خود راه‌انداز نیستند. یعنی در لحظه استارت گشتاور راه‌اندازی ندارند. بنابراین برای راه‌اندازی آن‌ها به یک راه‌انداز کمکی نیاز است. این راه‌انداز کمکی می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد که در زیر به نوع فاز شکسته،خازن موقت و خازن دائم اشاره‌شده است و در ادامه توضیحات هر یک به همراه شکل آورده شده است.

فاز شکسته

در این نوع راه‌اندازی از یک سیم‌پیچ کمکی که میزان نسبت مقاومت به راکتانس آن به این نسبت در سیم‌پیچ اصلی متفاوت است استفاده‌شده است. بنابراین یک میدان الکتریکی دو فاز در موتور به وجود می‌آید که قابلیت گشتاور راه‌اندازی را به موتور اضافه می‌کند. در این نوع راه‌اندازی از یک سیم‌پیچ کمکی که با یک خازن و یک کلید گریز از مرکز سری شده استفاده می‌شود. خازن در این نوع از نوع الکترولیتی بوده و باعث می‌شود که سیم‌پیچ اصلی با سیم‌پیچ کمکی اختلاف‌فاز پیدا کند. بنابراین در لحظه راه‌اندازی یک میدان الکترومغناطیسی دو فاز در موتور به وجود آمده که گشتاور راه‌اندازی آن صفر نیست و موتور شروع به حرکت می‌کند. با رسیدن سرعت موتور به 75% سرعت نامی کلید گریز از مرکز قطع‌شده و سیم‌پیچ کمکی از مدار خارج می   ‌شود،ازاین‌پس موتور به‌صورت دائم به کار خود ادامه می‌دهد.

                                        

خازن موقت

در این نوع راه‌اندازی از یک سیم‌پیچ کمکی که با یک خازن و یک کلید گریز از مرکز سری شده استفاده می‌شود. خازن در این نوع از نوع الکترولیتی بوده و باعث می‌شود که سیم‌پیچ اصلی با سیم‌پیچ کمکی اختلاف‌فاز پیدا کند. بنابراین در لحظه راه‌اندازی یک میدان الکترومغناطیسی دو فاز در موتور به وجود آمده که گشتاور راه‌اندازی آن صفر نیست و موتور شروع به حرکت می‌کند.با رسیدن سرعت موتور به 75% سرعت نامی کلید گریز از مرکز قطع‌شده و سیم‌پیچ کمکی از مدار خارج می‌شود،ازاین‌پس موتور به‌صورت دائم به کار خود ادامه می‌دهد.

                      

خازن دائم

در این‌گونه راه‌اندازی از یک سیم‌پیچ کمکی که یک خازن با آن سری شده استفاده می‌شود. خازن به‌کاررفته در این روش از نوع روغنی است. در این روش جریان عبوری از سیم‌پیچ اصلی با جریان عبوری از سیم‌پیچ کمکی اختلاف‌فاز پیداکرده و درنتیجه در لحظه راه‌اندازی گشتاور صفر نخواهد بود و موتور شروع به حرکت می‌کند. این موتورها نسبت به موتورهای قبلی از گشتاور راه‌اندازی و دائم کار بالاتری برخوردار هستند.

                             

دو خازن

این روش تلفیقی است از خازن موقت و خازن دائم،یعنی در لحظه راه‌اندازی هر دو خازن در مدار وجود دارند و موتور گشتاور راه‌اندازی بسیار بالایی دارد. پس از رسیدن سرعت شفت به‌سرعت نامی کلید گریز از مرکز عمل کرده و جریان سیم‌پیچی با خازن موقت قطع می‌شود اما سیم‌پیچ با خازن دائم به‌صورت دائم جریان خواهد داشت.

                             

محصولات مرتبط
نوشته‌های مرتبط
ارسال نظر
پاسخ دهید

گفتگو واتساپ

واتساپ

فهرست

یک حساب کاربری رایگان برای ذخیره آیتم‌های محبوب ایجاد کنید.

ورود به سیستم

یک حساب کاربری رایگان برای استفاده از لیست علاقه مندی ها ایجاد کنید.

ورود به سیستم